Kalundborg Karateklub Dôkan
Klubhistorie
Baggrunden for Kalundborg Karateklub - Dôkan
Klubben startede i 1981 af sensei John Christensen samt grækeren sensei Achilles. Klubben var fra starten stiftet i forbundet JKA under navnet Kalundborg Shotokan Karate-do, og havde til huse i den ene af Rynkevangsskolens gymnastiksale.
I 1982 forlod Achilles sensei klubben og John sensei blev cheftræner for klubben frem til sæsonen 1989/1990.
I 1984 skiftede klubben stilartsforbund til det dengang nystiftede S.K.I., som vi i dag kender som SKIF-DK. Klubben refererede til TIK, hvor sensei Kai Lundager var gradueringsansvarlig.
De første sortbælter under John sensei blev Bjarne Olsen, Ole Jensen (junior) og Dorthe Jacobsen. Senere kom mange flere til.
I 1989/1990 tog sensei Poul Wejlemann over som chefinstruktør, senere med sin bror, sensei Per Wejlemann, som støtte. Især Poul sensei var berømt og berygtet som en hårdhændet mand. Poul sensei og Per sensei startede sammen Jyderup Shotokan Karate-do, og træner i dag stadig karate under forskellige stilarter.
I 1990 tog sensei Benny Lång over som chefinstruktør i klubben. Benny sensei var (og er i dag) 2. dan og B-Licens i S.K.I. Danmark (nu: SKIF-DK). Benny sensei er i dag instruktør i Taastrup Karate (tidligere TIK).
I 1992 kom sensei Arne Skafte til som chefinstruktør. Arne sensei var meget vellidt og humørfyldt. Man var altid glad og i godt humør efter en træning med Arne sensei. Arne sensei havde i Benny senseis ’regeringstid’ haft ansvaret for klubbens kumitehold. Arne sensei var ved sin første afgang fra klubben i 1997 2. dan og B-licens i S.K.I. Danmark.
I 1997 var de to unge nyuddannede soldater senpai Jimmy og senpai Brian ved roret, og træningen var hård og militærisk.
Da der gik rygter om at de to unge herrer ville afvikle klubben, kom Arne sensei tilbage til klubben og overtog ved Jimmy senpai og Brian senpais afgang. Arne sensei fortsatte arbejdet med klubben, SKIF samt Dansk Karate Forbund frem til 2002, både som aktiv udøver, dommer og bestyrelses- og udvalgsmedlem, og stoppede som 3. dan og A-licens under S.K.I.F. – Danmark.
I 1999 flyttede Arne sensei klubben fra Rynkevangsskolen i midt-Kalundborg til Hvidebækhallen i Jerslev. Samtidig skiftede klubben navn fra Kalundborg Shotokan Karate-do til Dôkan der direkte oversat betyder ”the way is a circle” og refererer til at man altid kan vende tilbage og træne sit udgangspunkt igen og igen.
Det nye navn var uafhængigt af daværende Kalundborg Kommune, og var ment som mere fremtidssikkert i forhold til hvis klubben i fremtiden stod over for en flytning. Navnet var et blandt to, som Arne sensei havde drøftet med sensei Jan Spatzek, en nær ven og rådgiver for Arne sensei. Det andet navn han kunne have valgt var Tokon – ”fighting spirit”, som Hjørring Shotokan Karate-do senere har taget til sig.
I årene fra 2002-2004 havde Arne sensei en stadig mere løs tilknytning til klubben, men var ikke aktiv instruktør.
Fra 2002-2012 var sensei Jon Kure chefinstruktør. Arne sensei havde forladt klubben, og med ham, medlemmerne ligeså. Tilbage var Jon sensei med en klub der nu skulle bygges op fra grunden, og startede med et elevtal på 1, nemlig senpai Kasper Øland, som senere var en meget stor støtte i klubbens undervisning. Samtidig var Kasper senpai ansvarlig for klubben i Jon senseis fravær ved 4 måneders militærtjeneste måneder i 2005.
Tidligere medlemmer kom og gik, men især senpai Kim Radmer lagde et stort arbejde i klubben en overgang. En elev der startede under Kim senpai er sensei Anders J. Andersen, der i dag driver klubben sammen med sensei Jimmy Guldhammer, der startede i Dôkan i 2010 som 4. kyu efter at have trænet i Shotokan karateakademiet under Bura sensei og Frank Sabro fra 1983-1988. Herefter har Jimmy sensei prøvet kræfter med bl.a. Wing-chun kung fu, boksning, gojo-ryu og jiu-jitsu indtil han kom ”hjem” til shotokan.
Jon senseis tilgang til karate har altid været at karate skal være anvendeligt, funktionelt og formfuldendt. Dette er også den tilgang der fortsat trænes i klubben under Anders sensei og Jimmy sensei.
Jon sensei besluttede i 2011 at ændre klubnavnet fra Dôkan til det Kalundborg Karateklub – Dôkan. Dette begrundet i dels at Dôkan er den oprindelige karateklub i Kalundborg, dels at navnet Dôkan ikke i sig selv afslørede at der var tale om karate, samt at navnet Dôkan i klubnavnet stadig ville være det navn klubben ville være kendt under fremover i karateregi, herunder SKIF-DK og Dansk Karateforbund.
Samtidig med ændringen af klubnavnet designede Jon sensei klubbens nye logo, efter at klubben havde været logo-løs siden navneændringen i 1999. Der er lagt mange tanker, timer og følelser i logoet, der forestiller Shotokan Tigeren inden for cirklen – Dôkans varemærke. Man kan altid træne det samme igen og igen, og altid kan man blive bedre. Samtidig bryder navnet cirklen, og symboliserer således at man ikke er bundet af cirklen – at man altid kan lære nyt, således inspireret af sensei Jan Spatzeks motto ”Issho Benkyo” der betyder ”altid elev”.
I 2012 trådte Jon sensei i baggrunden, og sensei Anders Andersen og sensei Jimmy Guldhammer tog over. Træningen er positivt i Jon senseis ånd, og dermed også i Arne senseis og i Benny senseis ånd.
Jon sensei støtter stadig klubben og er gradueringsberettiget i klubben, i kraft af sin 3. dan og B-Licens i SKIF-DK. Jon sensei underviser til daglig i Taastrup Karate (tidligere TIK).
Danmarksmestre i Kalundborg Shotokan Karate-do
Ole Jensen, kata ca. 1985.
Hans Henrik Duus, kata + kumite (vægtklasse) ca. 1996.
Louise Mortensen, kumite senior kvinder (vægtklasse) 1997.
Marc Breddo Pedersen, kumite senior mænd +70 1999.
Bemærkelsesværdige stævner/træninger i Kalundborg Shotokan Karate-do
Træning med Kasuya sensei i 1985.
S.K.I.-cup 1986 (afholdt i Hvidebækhallen)
S.K.I.-cup 1998 (afholdt i Kalundborg Hallerne).
Træning med Koga sensei i 1999.